zondag, april 19, 2020

Een nieuwe vriend

Jl. december hebben we in de buurt van Parijs een Citroen Ami8 break opgehaald. Heb de wagen voor weinig gekocht; maar afgekeurd voor apk. Rot chassis stond er op het formulier. Dit voorjaar begonnen met de schade te inventariseren. Viel niet mee: de bodem en de onderste helft van de carrosserie waren in het verleden op z'n frans gerestaureerd dat wil zeggen met hele stukken aluminiumplaat gepopnageld aan steeds minder origineel plaatwerk en dan de boel aan elkaar plakken met glasfiber. Nadat alles afgepeld was bleef er een grote zak troep en een chassie met veel gaten. Gelukkig zijn de deuren, de schermen rondom en de neus en motorkap redelijk.
Een Ami staat op een eend-chassis. De bodemplaten worden gewoon gemaakt in zijn vrij eenvoudig te vervangen. De kofferbak is different cook. Dit wetende ben ik op zoek gegaan naar een donorauto en in Aubenton, dus om de hoek, vond ik een wrak maar met een redelijke kofferbakbodem en een goed chassis.
Hierboven de bijna ontmantelde Ami en hieronder de donorauto met de kofferbakbodem al losgeprepareerd.
Nu ben ik al weer een tijdje aan het lassen. Je wordt er steeds behendiger in. Elke dag 2 a 3 uurtjes in m'n schuurtje! De kofferbak zit er in en volgens mij precies goed.
Nu nog de dorpels,voetenbak, de kriksteunen aan de voorkant en natuurlijk de bodem. Om te voorkomen dat de deuren na afloop niet meer passen heb ik de deurstijlen (de -A, -B en C-stijl) gefixeerd met metalen buizen. Op die manier blijven ze op de plaats. Als de koets helemaal in elkaar zit is ze ook weer vormvast en kan ik het geheel van het chassis tillen.
Hierboven: het donorchassis wordt de garage ingereden! Vervolgens moet het motortje overgezet worden op het andere chassis en ik denk ook de voor- en achteras met alles wat daar aan vast zit en natuurlijk de vering! Als laatste kan de koets er op en nadat de carrosseiedelen zijn gemonteerd ben ik klaar en kan de auto weer rijden! Ik zal je hier van tijd tot tijd van de vorderingen op de hoogte houden.
Hierboven de stand van zaken vandaag: de kofferbak zit erin, de dorpels zijn eraan gelast (c-stijl). Let op de steunijzers tussen a- en b-stijl (en de verbinding tussen de b-stijlen.

Geen opmerkingen: