zaterdag, april 04, 2020

De oude snoek

Een van de dingen die ik ooit nog eens wilde doen was het het restaureren van de oude snoek. Ik had het ding in 2008 of 2009 gekocht voor 'na het pensioen'. Hoewel de auto er bij eerste inspectie redelijk gaaf uitzag bleek er toch een hoop aan het chassis te mankeren: er was laswerk nodig aan de bodem; de steunbalken onder de motor; de middelste deursteunen enzovoort. Een Franse vriend van een vriend wilde wel komen lassen en Philippe heeft het chassis bij die vriend in de schuur onder handen genomen.
Philippe aan het lassen (2011) Toen de auto in onze garage stond besloot ik het dak eraf te halen om de staat van de dakrand te controleren: totaal verrot, ze moest helemaal worden vervangen. De moed zakte me in de schoenen en ik heb een paar jaar niet naar het wrak omgekeken. Een jaar of 4 geleden besloot ik toch de restauratie af te maken. Ik kocht een MIG lasapparaat en ben begonnen de auto te strippen: deuren eruit; schermen eraf; de motor er ook maar uit. Het werd een hele ontdekkingsreis: wat was alles vies geworden. Als je eenmaal versleten of vergane onderdelen gaat vervangen. Een andere dakrand gescoord en dat in de plaats van de oude gezet.
Het blok door jaren stilstand vast komen te zitten. Met veel petroleum en moeite dit weer los gekregen. Alles netjes en nieuw gemaakt. De motor teruggezet en hij liep. Dat was voorjaar 2018. De hele zomer met het interieur bezig geweest maar toen ik het ding in het najaar wilde starten zat het blok muurvast.
Uiteindelijk via de Franse marktplaats een ander motor gevonden in de buurt van Metz. Toen dat blok erin zat was het voorjaar 2019. En starten lopen. Het rijden ging in het begin wat lastig. De motor liep geweldig maar schakelen ging niet zo best. Het is nl een halfautomaat en het lukte me niet dat schakelen goed te krijgen. Dus wilde ik achteruit dat schoot ie opeens vooruit en andersom. Uiteindelijk besloot ik toch maar naar Nederland te rijden want hij moest ook voor de apk. Dat is een avontuur geworden dat jullie van me tegoed houden evenals de echte vuurproef januari 2020: 'de Garbagerun'. O ja, het gaat hier goed. We zitten in 'confinement'. Ik ga eens per week boodschappen doen en verder zien we nog steeds niemand!

Geen opmerkingen: